
3. desember 2025 lanseres den nye felles merkevareplattformen for helsesektoren i Bergensregionen. Den er resultat av en unik satsing der offentlig sektor, akademia, næringsliv og ideelle aktører har løftet i flokk. Plattformen skal gjøre regionen mer synlig nasjonalt og internasjonalt, og styrke regionens posisjon som et fremtidsrettet og konkurransedyktig helseøkosystem.
Initiativet er fasilitert av Bergen Næringsråds ekspertgruppe Helse og har fått sterk økonomisk og faglig støtte fra regionens helsemiljøer. Målet er tydelig: Å tiltrekke talent, investeringer, partnerskap og nye kommersielle muligheter, og bidra til at Norge når det nasjonale 2030-målet om å doble helseeksporten.

En prosess som samlet regionen
Arbeidet startet i 2022 med EY sin kartlegging av helsesektoren i Bergensregionen, publisert før jul i 2023. Deretter har utviklingen av merkevareplattformen blitt styrket gjennom blant annet regionens rolle som vertskap for LSX Nordic Congress i 2025. Parallelt har det vært omfattende kartlegginger, innsiktsintervjuer, workshops og samarbeid med både Business Region Gothenburg og Health Capital Helsinki, samt en komparativ studie av ti norske og europeiske helseregioner.
Den nye merkevaren bygger dermed på bred innsikt og brede allianser – og skal bidra til at regionen samarbeider smartere, kommuniserer tydeligere og står sterkere internasjonalt.
Dette sier en del av regionens nøkkelaktører i helseøkosystemet
Haraldsplass Diakonale Sykehus (Kjerstin Fyllingen, adm.dir. og leder for ekspertgruppe Helse i Bergen Næringsråd):
«Vi har lenge visst at regionen har enorme helseressurser, men de har ikke alltid vært synlige samlet. Nå har vi fått en plattform som gjør det tydelig hvor sterke vi faktisk er, og hvor store muligheter som ligger i bedre samarbeid.»
Bergen Næringsråd (Sverre Simen Hov, leder for møtearenaen og koordinator for ekspertgruppe Helse):
«Dette er ikke «bare» en merkevare. Det er et verktøy som gjør det enklere å koble aktørene, bygge nye partnerskap og tiltrekke flere til regionens helseøkosystem. Ambisjonen er enkel: Sammen skal vi vokse, det skal innoveres og bygges flere selskaper, og vi skal vise hva regionen kan bidra med i Norge og internasjonalt.»
Haukeland universitetssjukehus (Eivind Hansen, adm.dir.):
«En sterk, felles identitet gjør det lettere å skape og skalere helseløsninger som gagner pasientene. Det er i skjæringspunktet mellom forskning, klinikk og teknologi at de største innovasjonene oppstår. Denne merkevareplattformen styrker nettopp potensialet i de koblingene.»
Stiftelsen Diakonova Haraldsplass (Jørn-Henning Theis, adm.dir):
«Vi trenger strukturer som gjør at helsesektoren kan jobbe på tvers av organisasjonsformer og profesjoner. Merkevareplattformen er et godt eksempel på hvordan regionen kan tenke helhetlig med pasientens beste og å tiltrekke oss enda mer kompetent helsepersonell som felles kompass.»
Universitetet i Bergen (Margareth Hagen, rektor):
«Kunnskap og forskning er grunnmuren i et sterkt helseøkosystem. Med denne merkevareplattformen får vi et tydeligere utstillingsvindu for forskningen og utdanningen vår, og bedre muligheter til å tiltrekke de skarpeste hodene.»
Høgskulen på Vestlandet (Gunnar Yttri, rektor):
«Vi utdanner fagfolk som skal ut i hele helsetjenesten. Da er det viktig at regionen vi utdanner til, er ambisiøs og samordnet. Denne satsingen gir oss en felles retning, og den gjør regionen mer attraktiv for både studenter og fagmiljøer.»
Bergen kommune (ordfører Marit Warncke):
«Bergen har alltid vært en by som bygger på samarbeid. At så mange aktører står bak denne plattformen, viser at viljen til å løfte helsesektoren og bygge helserelatert næringsliv er sterk. Nå gjelder det å bruke mulighetene, og skape verdier for både innbyggere og næringsliv.»
Vestland fylkeskommune (fylkesordfører Jon Askeland):
«Vi har en helseregion med et potensial langt utover våre egne grenser. Dette initiativet gir oss et felles flagg å seile under, og det gjør oss bedre rustet til å hente hjem investeringer, prosjekter og kompetanse som hele regionen sårt vil trenge fremover.»
Youwell (Øyvind Grimsgaard, adm.dir.):
«For gründere og vekstselskaper betyr dette mye. Å være del av en tydelig merkevare gir troverdighet nasjonalt og internasjonalt, lettere tilgang til samarbeidspartnere og større sjanse for at investorer faktisk finner oss.»